Asci

Customer Relationship Management

Customer Relationship ManagementCustomer Relationship Management

CRM: klant is koning, en alle departementen binnen ons bedrijf zijn klantgericht!

Iedere onderneming heeft een bestand met gegevens over klanten en zakelijke relaties. Meer en meer middelgrote bedrijven realiseren zich hoe belangrijk deze gegevens zijn voor het bedrijf. Door ze te organiseren kan er veel beter gebruik worden gemaakt van de gegevens.

Het gebruik van CRM helpt u bij het managen van deze klant- en relatiegegevens. CRM is in het algemeen een werkwijze om contacten met de klant of relatie te optimaliseren. Om dit daadwerkelijk effectief te laten zijn, is het belangrijk dat iedereen binnen de onderneming deze klantgerichte werkwijze aanneemt. Deze denk- en werkwijze kan vervolgens worden ondersteund met software dat klant- en relatiegegevens vastlegt, afspraken beheert (gekoppeld aan de Outlook kalender), emails centraal bewaart, cijfermateriaal (omzet, opportuniteiten) visualiseert. Op al deze data zijn ten slotte ook nog analysemogelijkheden voorzien.

Het gebruik van CRM leidt tot een betere stroomlijning van de processen rondom een klantcontact. Dit leidt tot de volgende voordelen:

  • Verbetering van klantbeheer en serviceverlening
  • Verhoging van efficiency van personeel
  • Verhogen van beschikbaarheid van informatie van klanten  waar en wanneer je dit wil
  • Verkorting van de verkoopcyclus

Het opbouwen van een centrale database waarin alle contacten met klanten bewaard worden, zorgt ook voor het borgen van alle commerciële kennis binnen het bedrijf. In het geval een commerciële medewerker vertrekt, zorgt dit voor een vlotte overdracht naar de nieuwe collega.